Pelosi wees gisteren op het Amerikaanse reddingsfonds van 700 miljard dollar
en zei dat de autoproducenten hier deels ook recht op hebben.
Vooralsnog maken de grote drie uit Detroit, General Motors, Ford en Chrysler,
geen kans op ook maar één cent uit dit noodfonds. Hun financiele tak zou,
met een kleine omvorming tot reguliere bank, maken echter wel kans op dit
noodplan.
Vanmiddag zal Henry Paulson de mogelijkheden van het het reddingspakket van
700 miljard dollar nogmaals toelichten in Washington.
De koersen van General Motors en Ford openden hierdoor op de beurs van
Wall Street 10 procent hoger terwijl de Dow Jones Index lager van start
ging. De autosector hoopt op een greep uit de miljarden.
De noodkreet van Pelosi volgt op het nieuws dat General Motors het resultaat
in het derde kwartaal zal afnemen tot een verlies van 4,2 miljard dollar.
Volgens de autoproducent droogt het geld in razend tempo op en zal GM de
zomer van 2009 niet halen als er nu niet ingegrepen wordt.
"Om ervoor te zorgen dat de Amerikaanse auto-industrie blijft bestaan,
moet het congress en de regering onmiddels actie ondernemen," aldus de
voorzitter.
Toch ondervindt Pelosi ook een hoop tegenstand voor het idee de
autoproducenten met staatsgeld overeind te houden.
"Waar trekken we de grens?" vraagt een republikeinse senator uit
Alabama zich af. Het reddingsfonds van 700 miljard dollar is volgens de
senator bedoeld om financiele instanties te redden en niet om elke bedrijf
dat in nood verkeerd van een kapitaalinjectie te voorzien.
Vorige week meldde Ford een verlies van 2,98 miljard dollar in het
derde kwartaal. De omzet in oktober was voor de drie grote uit Detroit een
drama. GM meldde een daling van 45 procent ten opzichte van dezelfe periode
vorig jaar. Ford zag de omzet met 30 procent dalen en Chrysler verkocht 35
procent minder auto's.
Begin oktober kreeg de auto-industrie 25 miljard dollar aan staatssteun
toegezegd. Maar naar verwachting is dat slechts een druppel op de gloeiende
plaat. Om toch aanspraak te kunnen maken op de 700 miljard dollar wil Gmac,
de financieringstak van General Motors zich nu omvormen tot reguliere bank.
Gmac is voor 51 procent in handen van het private equity-fonds Cerberus
Capital Management, eigenaar van Chrysler. General Motors heeft 49 procent
in handen.
General Motors moest het afgelopen kwartaal 251 miljoen afschrijven op zijn
investeringen in Gmac, die zelf in het derde kwartaal een verlies noteerde
van 2,5 miljard dollar. Het totale verlies van GM als gevolg van zijn belang
in Gmac is dit jaar in totaal al ruim 3 miljard dollar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl